Kees Hoogendijk van CBM vertelt in onderstaand interview over de ambities op het gebied van circulariteit en waarom zij Kennis Partner zijn geworden

Koninklijke CBM staat voor de grote uitdaging om van de meubelindustrie en interieurbouw een duurzame en circulaire branche te maken. De energietransitie dwingt ons zuinig om te gaan met energie. En wat de circulaire economie betreft moeten we zorgvuldiger omgaan met de materialen die wij gebruiken.

Waarom heeft u gekozen om Kennis Partner/Ambassadeur te worden van INSIDE/INSIDE?

Een deel van onze bedrijfstak maakt al jaren duurzame houten producten. Denk bijvoorbeeld aan zitmeubelen die na 20 jaar nog steeds waardevol zijn om ze op te knappen en te herstofferen. Een ander deel van de bedrijfstak verwerkt echter vooral virgin materialen die na eenmalig gebruik vernietigd worden. Matrasfabrikanten gebruiken veel schuim en meubelproducenten verwerken vele tonnen plaatmateriaal en kunststof. Jaarlijks komen er 1,7 miljoen matrassen op de afvalberg terecht, waarvan een deel gerecycled wordt. Ook grote hoeveelheden plaatmateriaal worden eenmalig gebruikt en daarna vernietigd, terwijl er nog veel bruikbare stoffen in zitten. Datzelfde geldt voor kunststoffen zoals solid surface materiaal. Dat kunnen we hergebruiken, maar dat doen we niet.

Hoe gaan uw leden op dit moment om met duurzaamheid?

De voorlopers in onze branche hebben inmiddels begrepen dat ze de stap naar de circulaire economie moeten maken. Maar CBM wil de hele branche circulair maken, dus ook de kleinere bedrijven die er nog niet over nadenken. Je kunt die stap alleen zetten als je een objectieve vergelijking kunt maken. Anders weet je niet waar je over praat. Dat dit een probleem was, blijkt bijvoorbeeld uit de overheidsaanbestedingen van Rijkswaterstaat. Alle partijen worstelen met het vraagstuk van eerlijk beprijzen. Hoe belastend zijn de gebruikte materialen? Moeten we vervoer daarin meenemen of niet? Hoe beoordelen we nieuwe en onbekende materialen? En hoe wegen we het gebruik van tweedehands materiaal? Allemaal vragen waar we nog geen eenduidig antwoord op hebben. Daar biedt INSIDE/INSIDE nu een oplossing voor met de objectieve vergelijkingstool.

Hoe speelt INSIDE/INSIDE in op de behoefte van jullie leden?

CBM wil dit initiatief van harte ondersteunen. Wij hopen dat INSIDE/INSIDE een generieke norm neerzet waar alle partijen zich naar kunnen richten. Dat schept duidelijkheid naar aanbestedende partijen maar het biedt ons ook de mogelijkheid om onze mkb-bedrijven te ondersteunen de concrete stap naar de circulaire economie te maken. Er ligt nog wel een uitdaging. Meubelfabrikanten maken serieproducten waar je eenvoudig LCA’s voor kunt berekenen. Interieurbouwers ontwikkelen voornamelijk maatwerkproducten, waar je geen LCA’s voor kunt berekenen. Het is goed om daar specifiek rekening mee te houden bij de verdere ontwikkeling van INSIDE/INSIDE.

Welke ontwikkeling met betrekking tot duurzaamheid ziet u in de branche?

De uitdaging van CBM is de meubelindustrie te transformeren naar een duurzame en circulaire branche. Wij zien de objectieve vergelijkstool van INSIDE/INSIDE als een grote kans om dat ook echt mogelijk te maken. Als we de circulaire economie in onze branche serieus willen oppakken, moeten we ons niet verliezen in grote vergezichten maar vooral concrete acties organiseren waar onze mkb-ondernemers mee aan de slag kunnen. Circulaire economie is vooral een kwestie van doen!

Wat is de toekomstvisie van CBM met betrekking tot verduurzaming van de branche?

CBM vindt dat de meubelindustrie en interieurbouw een duurzame en circulaire branche moeten worden. Dit is enerzijds nodig voor de continuïteit van onze bedrijven, want wie niet meegaat in deze ontwikkeling zet zichzelf op den duur buiten spel. Anderzijds vinden wij ook dat wij het voor ons nageslacht niet kunnen maken dat wij de aarde uitputten en de grondstoffen opgebruiken.

Meer nieuws

  • INSIDER AAN HET WOORD - PROGENTA - Marijn van Dijkhuizen

    Met trots verwelkomen wij onze nieuwe partner: Progenta! Progenta staat voor professioneel vloeronderhoud voor organisaties in de Benelux waarbij hygiëne, uitstraling èn levensduur voorop staan. Lees hieronder in het interview met Marijn van Dijkhuizen, directeur van Progenta, hoe hij zijn steentje aan INSIDE/INSIDE wil bijdragen.

    Lees meer
  • Webinar: Laat je meenemen in het Waarom en het Hoe van het verduurzamen van onze interieurs.

    DGBC, NIBE en Ex Interiors hebben INSIDE/INSIDE geïnitieerd om een antwoord te kunnen geven op de behoefte om duurzaamheid in interieurs inzichtelijk te maken. Odette Ex legt in dit webinar precies uit waarom de behoefte aan ‘gezonde’ interieurs gericht op het menselijk welzijn zo hoog is en hoe INSIDE/INSIDE designers en...

    Lees meer
  • ARCADIS: CIRCULAIR RENOVEREN? BEGIN MET DE SNELSTE CYCLUS: HET INTERIEUR VAN HET GEBOUW

    Vind jij het als gebouweigenaar ook lastig om bestaande gebouwen circulair te renoveren? Waar moet je eigenlijk beginnen? Circulariteit begint pas als de levensduur van een bepaald gebouwonderdeel ten einde is. Mijn voorstel is daarom: begin klein en kijk naar de kortste termijn. Start bij het interieur.  Volgens het Stewart Brand-model hebben...

    Lees meer

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte worden gehouden van de laatste ontwikkelingen, nieuwe producten en onze evenementen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Geef je mening